Overgange og skolesamarbejdet

Fra dagpleje og vuggestue til børnehave

I Sct. Georgsgården bliver alle børn inviteret til at besøge børnehaven før de begynder.

I samarbejde med dagplejere og vuggestuer arrangerer vi at kommende børnehavebørn kan komme på besøg med deres dagplejere eller pædagoger og lege på legepladsen.

Fra børnehave til skole

Ældstegruppen

Hvert år i januar bliver børn, der skal starte i skole, samlet i en gruppe.

I ældstegruppen arbejder vi med at børnene skal lære hinanden at kende, selvom de har gået på forskellige stuer og derigennem har forskellige relationer i børnehaven.

Formålet med ældstegruppen er at give alle mulighed for at kende nogen, når de starter i skole

I børnehaven arbejder vi især med at lave aktiviteter for ældstegruppen, som forbereder dem til at gå i skole.

Vi planlægger nye aktiviteter til ældstegruppen hvert år, så aktiviteterne er tilpasset de børn, der skal starte i skole.

Aktiviteterne bliver præsenteret på et forældremøde i september.

Her har forældrene også mulighed for at byde ind med idéer, der giver børnehavebørnene den bedst mulige forberedelse til at gå i skole.

Teater

I starten af det nye år bliver ældstegruppen igangsat med et teaterprojekt.

Vi arbejder med teaterprojektet i to måneder, hvor børnene får medbestemmelse i teaterstykkets indhold.

I løbet af foråret bliver teaterprojektet færdigt og vi inviterer børnehaven, familie og andre børnehaver til en stor og flot teaterforestilling.

Formålet med teaterprojektet er at give børnene oplevelsen af at være en del af et fællesskab. Vi arbejder med selvværd og koncentrationsevner, hvilket er vigtige egenskaber, når børnene skal starte i skole. Derudover lærer børnene at:

• Turde stå alene over for andre børn

• Tro på sine egne evner

• Forstå at alle børn er forskellige

• Koncentrere sig