Fra børnehave til skole

Lærkereden samarbejder med SFO, skole og forældre, for at skabe en overgang, der er så tryg som muligt for det enkelte barn.

I efteråret, typisk i september eller oktober måned bliver forældre inviteret til et forældremøde på skolen, hvor SFO og skole fortæller om dagligdagen på skolen.

Derefter holder Lærkereden en forældresamtale, hvor fokuspunkterne er, at tale om barnets kommende skolestart.

Forældresamtalen bliver typisk afholdt i oktober eller november.

I løbet af november tager personalet de ældste børnehavebørn med på besøg på skolerne, hvor børnene  følger to undervisningstimer.

I mellemtiden arbejder Lærkeredens personale med skoleforberedelse, så de ældste børn bliver trygge ved, at skulle starte i skole.

Vi arbejder med skoleforberedelse ved at lære børnene:

• hvordan de selv klarer toiletbesøg

• at sidde stille

• at lytte til højtlæsning

• at opnå interesse i tal, bogstaver og tegne former

• at tale om naturen

Dette gør vi blandt andet ved at afholde ugentlige timer, med fokus på skolerelaterede aktiviteter.

Derudover holder vi en stor farvelfest, så vi kan sige ordentligt farvel til de børn, som starter i skole.