Dagens gang

Vuggestuen åbner kl. 06.30
Frem til 7.30 bliver der serveret havregrød til de børn, der er mødt ind.

Kl. 7.30 til 9.00 Hygger vi på stuerne med leg, sang og læsning med børnene

Kl. 9.00 til 9.30 bliver der serveret nybagte boller og frisk frugt.

Kl. 9.30 til 11.00 er der forskellige aktiviteter for børnene.

Vi fordeler os i forskellige læringsrum; nogle går en tur i Troldeskoven og andre besøger rideskolen.

Det er vigtigt for os, at vi altid har fokus på at give børnene tid til de aktiviteter vi laver og samtidig mulighed for at fordybe sig i den enkelte aktivitet.

Kl. 11.00 til 11.30 bliver der serveret frokost.

Frokosten er varierende og består nogle dage af varm mad og andre dage kold.

Kl. 11.30 til 12.00 bliver børnene puttet til middagslur.

Børnene bliver puttet, når de har spist frokost.

Kl. 13.30 er de fleste børn vågnet fra middagslur og der bliver serveret eftermiddagsmad.

Resten af dagen foregår med leg og hvis vejret er til det går vi ud på vores fantastiske legeplads.

Børnehaven åbner kl. 06.30

Frem til 7.15 bliver der serveret morgen til de børn, der er mødt ind. Børnene bliver taget imod på Ulve- og Dragestuen.

Kl. 7.30 til 8.00 åbner alle stuerne. Vi fordeler os på de stuer, vi hører til og læser morgenhistorie sammen.

Kl. 8.00 til 11.00 er der forskellige aktiviteter, fri leg og formiddagsmad

Kl. 11.00 er der samling

Kl. 11.15 til 12.00 spiser vi vores madpakker.

Efter frokost går vi på toilet og efterfølgende tager vi vores udetøj på, så vi kan komme ud på legepladsen.

Kl. 12.00 til 14.00 er der aktiviteter og fri leg på legepladsen.

Kl. 14.15 til 16.00 spiser vi vores eftermiddagsmad.

Efterfølgende kan de, der gerne vil lege indenfor gå ind, og de, der vil lege udenfor blive ude på legepladsen.

Vi fordeler os, således der er voksne både inde og ude.

Kl. 16.00 til 17.00 samler vi os et sted i børnehaven, det kan enten være på en stue, eller ude på legepladsen.

Kl. 17.00 lukker børnehaven

Aktiviteter i Galaksen

Krop og bevægelse fylder meget i dagligdagen i Galaksen. Vi er en DGI-certificeret institution hvilket betyder, at alle medarbejdere har gennemført et kursusforløb der har gjort os i stand til at inkorporere idræt, leg og bevægelse i dagligdagens aktiviteter.

• Gymnastik er også en væsentlig del af Galaksens aktiviteter i vinterhalvåret. Vi har fokus på at styrke barnets muskulatur og laver aktiviteter, der er gode for det enkelte barn.

• Derudover udfordrer vi børnene motorisk, sikrer at de benytter legepladsen aktivt og er med til aktiviteter hvor bevægelse er i fokus.

• Blandt de børn, der skal til at starte i skole afholder vi i vinterhalvåret et aktivitetsforløb med yoga.

Fra jord til bord er ligeledes et fokuspunkt i Galaksens dagligdag. Sammen med børnene taler vi om naturen og hvordan vi passer på den. Vi får besøg af naturvejledere, der kan fortælle os om naturen.

• Derudover følger vi årstidernes gang ved at lave aktiviteter, der har fokus på de fire årstider. Vi benytter både naturen indenfor børnehavens låge, men vi tager også på ture til skov og strand.

• Vi går sammen i urtehaven hvor vi sår og høster. Derudover plukker vi bær, som vi i fællesskab laver til saft eller mamelade.

• I løbet af året tilpasser vi aktiviteter, så de hører til forskellige temaer. Vi har blandt andet haft temaer som genbrug, høst, bondegården eller frugt. Ud fra hvert tema laver vi aktiviteter, så vi kan fordybe os indenfor hvert tema.

Vi arbejder med sprog, og til at stå for aktiviteter med sprog i fokus har vi  dygtige sprogpædagoger. Blandt andet arbejder vi med:

• Fri for mobberi, som er et program, der er udarbejdet af TrygFonden. Vi lærer børnene at være hjælpsomme overfor hinanden. Samtidig arbejder vi med konflikthåndtering og børns forskellighedder.

• Fortællinger, højtlæsning, rim og remser

• Sange og musik

• Teater