Overgange og skolesamarbejdet

Overgangen fra vuggestue til børnehave og børnehave til skole er afgørende for et barns trivsel i den nye tilværelse.

Derfor har personalet stort fokus på at skabe så god en overgange som muligt.

De børn, som går i Galaksens vuggestue vil løbende besøge den stue, de skal gå på i børnehaven.

Personalet i børnehaven vil forsøge at skabe en relation til barnet, så de allerede inden start kender til hinanden.

Derudover bliver børnene i vuggestuen inviteret til samling, spisning og aktiviteter i børnehaven.

Derigennem bliver børnene i børnehaven også trygge ved, at der starter en ny i børnehaven.

Grundlæggende har vi den vision, at alle børn i Galaksen som udgangspunkt kender hinanden og kan føle sig tryg, set og mødt af alle voksne.

Overgangen fra børnehave til skole begynder allerede det sidste år af barnets tid i børnehaven.

Børn, der skal starte i skole bliver en del af gruppen "Lange Ben". Med dette følger nogle privilegier:

• første sal må benyttes uden voksne

• leg i fere rum

• overnatning i shelter

• ture ud af huset

Derudover laver vi aktiviteter som forbereder børnene til skolestart.

Vi samarbejder altid med barnets forældre, og går i dialog omkring barnets overgang til skole så overgangen bliver så naturlig som muligt.